SZJA 1 % -al támogassa Ön is
Aranydió Alapítvány
További információ

Borsós Attila
06 30-984-8836
bringa@sbr.hu









Partnereink
A KRESZ ismerete nélkül balesetet okozhatsz!
Zebra, a kritikus pont

Ez aránylag könnyen felfogható, egyértelmű dolog, bár a biciklisek döntő többségének ez nem tiszta. A "kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia". Világos, zebrán átbiciklizve egyáltalán nincs elsőbbsége a bringásnak, mert nagyjából annyi keresnivalója van ott, mint egy hóekés Kraznak. Ennek ellenére ha a váratlanul az útra ugrató bringást elcsapja az autós, akkor a közösségi oldalak rögvest tele vannak a sofőr nyilvános felnégyelését követelő bejegyzésekkel, hozzászólásokkal.


Egyirányú utca

Bár nem tegnap került bele a KRESZ-be, hogy kerékpárral be lehet hajtani egyes egyirányú utcákba, a fejekben mégis téveszmék élnek a témával kapcsolatban. Ugyanis szó sincs arról, hogy a biciklis minden egyirányú utcába behajthat akárhonnan. Csupán ott tehet ilyet, ahol erről tájékoztató kiegészítő tábla látható a behajtani tilos alatt. Hogy az autósok is tudjanak a dologról, az utca másik oldalán szintén kiegészítő táblának kell lennie, hogy ő is számíthasson a szemből, szabályosan érkező kerékpárokra.  Ahol nincs kiegészítő tábla, ott ezt nem teheti meg a bringás.


Hol lehet/kell bringázni?

Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.

Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni. Azt viszont már nem sokan tudják, vagy akarják tudni, hogy ahol az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat jelöltek ki, a kétkerekű kerékpároknak a kerékpárúton vagy a gyalog- és kerékpárúton kell közlekedni.


A Kerékpárút

Talán váratlan, de a kerékpárút nemcsak a bicikliseké. A kerékpárút tábla a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelzi; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. Autósoknak pedig azt nem szabad elfelejteni, hogy a kerékpárúton más jármű közlekedése tilos. Kerékpárút, nyitott kerékpársáv és kerékpársáv mellett tilos úgy haladni, hogy a jármű szerkezeti eleme vagy rakománya ezek fölé nyúljék.


Buszsávban lehet biciklizni?

Nem, alapesetben nem lehet buszsávban kerékpározni. De ha tábla engedi, akkor igen. Ilyet tessék keresni:

Bár ha a buszvezetőket is megkérdezték volna, ők jó eséllyel nem támogatták volna a biciklisávval közös buszsávok bevezetését. Nem lehet lélekemelő tömött busszal a 20-30-cal guruló bringás után haladni.


Sebességkorlátozás:

Bármilyen hihetetlen, bringával sem lehet ész nélkül száguldozni. Lakott területen 40, lakott területen kívül biciklis sisak nélkül 40, sisakkal 50 km/óra a sebességkorlátozás. Kerékpárúton 30, gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel legfeljebb 20 km/óra a megengedett sebesség. Ezen kívül egyes esetekben a járdán is lehet bringázni, a gyalogosok zavarása nélkül, legfeljebb 10-zel.


Sör, bor, pálinka

A zéró tolerancia nyomasztó terhe alól a bringásoknak sikerült kibújni. Szerencsére. Egy-egy nyáresti, hangulatos sörözésre az ember mivel menjen, ha nem bringával? Utána kerékpár-, vagy mellékúton minden baj nélkül, békében haza lehet keveredni. Ezt a jogalkotó is belátta, így a főútvonalon bringázást kivéve - falvak közt, kannás bortól dermedten ezután sem lehet tekerni - nem kizárt az alkoholos befolyásoltság, csupán egy dolgot kell szem előtt tartani: a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban kell lennie a biciklisnek.


Világítás

Egyre gyakrabban látni oldalról fényvisszaverő bevonattal ellátott gumiabroncsokat bringákon. Jogos a kérdés, hogy ez vajon jó-e prizma helyett? Nem, sajnos ez nem helyettesíti a minimum egy darab - ilyenkor az első kerékre szerelendő - borostyánsárga fényvisszaverő prizmát. Szintén nem kifogás, hogy csak nappal használja valaki a biciklit, a kötelező első, hátsó lámpa mellett hátra piros prizmát is fel kell szerelni. Sőt, mivel a rendelet nem tesz különbséget felnőtt és gyerekpár között, ezeknek a gyerekbringákon is meg kell lenniük, ugyanúgy, mint a csengőnek. Ennek ellenére nem túl életszerű, hogy a játszótéren prizma és csengő nélkül farolgató Pistikét megbírságolja a rendőr.

Ha már gyerekbringánál tartunk, azt ugye mindenki tudja, hogy 12 évnél fiatalabb biciklis, nem tekerhet főúton? Nekik a járdán kell haladni. Azonban az őt kísérő szülőnek tilos a járdán tekerni, így bizonyos esetekben lőttek a közös bringázásnak.
De két keréken sokkal könnyebb!